تکنیک های مهم درک مطلب زبان انگلیسی

درک مطلب زبان انگلیسی : درک مطلب یک موضوع مهم در یادگیری زبان انگلیسی می باشد. بسیاری از زبان آموزان در رابطه با درک مطل دچار مشکل می شوند. این مشکل فقط به امتحان های زبان یا آموزش آیلتس محدود نمی شود. بلکه در زمان خواندن یک کتاب داستان، تماشای یک فیلم و ترجمه یک متن علمی ممکن است این مشکل برای زبان آموزان وجود داشته باشد.

به دلیل اهمیت درک مطلب ما در این مقاله تصمیم گرفتیم روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم. ما در این مقاله یکسری تکنیک ها و راهکارهایی را ارائه می دهیم که برای بهبود درک مطلب مفید خواهد بود.

درک مطلب زبان انگلیسی

درک مطلب زبان انگلیسی

منظور از درک مطلب توانایی فهمیدن مفهوم اصلی یک متن یا موضوع خاص می باشد. برای تقویت درک مطلب زبان انگلیسی به نکات زیر توجه کنید :

1. همیشه در زمان خواندن متن ، یک خودکار به دست داشته باشید.

بنجامین فرانکلین در رابطه با این موضوع می گوید : “Never read a book without a pen in your hand” . در زمان خواندن متن همواره یک خودکار ، مداد یا ماژیک هایلایت در دست بگیرید. دور نکات مهم یا مورد علاقه خط بکشید. در کنار متن یادداشت بنویسید. بخش هایی از متن را که متوجه نمی شوید ، علامت گذاری کنید.
برای درک مطلب زبان انگلیسی باید به درک مناسبی از معنا و مفهوم جملات دست یابید. این موضوع باعث می شود با نویسنده متن ارتباط خوبی برقرار کنید. متن را خوب متوجه شوید و تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید.

2. پاراگراف را به طور کامل بخوانید.

یکی از نکات مهم در آموزش زبان انگلیسی ، خواندن کامل پاراگراف ها می باشد. ناقص موندن پاراگراف ها باعث می شود که درک درستی از مطلب نداشته باشید و حتی در درک مطلب دچار اشتباه شوید.
به غیر از آن در برخی از متنون انگلیسی علمی یا دانشگاهی معمولا در انتهای پاراگراف یک خلاصه یا نتیجه گیری آورده می شود که درک مطلب زبان انگلیسی را روان تر و قابل فهم تر می کند. این بخش را می توانید هایلایت کنید.
با رعایت این نکته می توانید موضوع خلاصه را به راحتی درک کنید و در زمان مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشید.

3. بعضی از قسمت های متن را با صدای بلند بخوانید.

برای درک بهتر متن می توانید بخش هایی را که متوجه نمی شوید را با صدای بلند بخوانید. درسته که بلند خواندن سرعت خواندن را پایین می آورد اما باعث می شود که مفهوم جمله را بهتر درک کنید.
با انجام این کار شما نه تنها متن را می خوانید بلکه آن را می شنوید و این تاثیر زیادی در درک مطلب شما خواهد داشت.

4. بلند خواندن همیشه برای درک مطلب زبان انگلیسی مفید نیست.

بلند خواندن باعث می شود که بخش هایی را که با صدای بلند نخوانده اید را فراموش کنید. برای اینکه به چنین مشکلی برخورد نکنید. بهتر است که ترکیبی از “بلند خواندن” و “آهسته خواندن” را استفاده کنید.
در صورت مواجه شدن با جمله‌ای نسبتا سخت و سنگین که آن را متوجه نمی شوید ، آن را با صدای بلند بخوانید. چنانچه در بخشی از متن به یکسری موارد برخورد کنید می توانید با سکوت کامل و با دقت کافی آن ها را بخوانید و با خودکار آن قسمت ها را تیک بزنید. شما می توانید این استراتژی را در مطالعه انواع متون به کار ببندید.

5. متن خوانده شده را به یک نفر دیگر بازگو کنید.

یکی از راهکارها برای درک مطلب زبان انگلیسی این است که یک پاراگراف را بخوانید ، در مورد آن فکر کنید و آن را به یک شخص دیگر بازگو کنید. با انجام این کار متن را بهتر متوجه خواهید شد.
در صورت نبود شخص دیگر شما می توانید قسمت های سنگین و تحلیلی را خوانده ، جلوی آینه بایستید و آن را برای خودتان بازگو کنید.

6. لزومی به خواندن کل متن نیست.

برخی اوقات نیازی نیست که کل یک کتاب یا مقاله ی طولانی را بخوانید. بهتر است به سراغ بخش هایی بروید که لازم دارید.
بسیاری از زبان آموزان مدت زمان زیادی را صرف خواندن و درک کردن بخش هایی از متن که به آن ها نیازی ندارند ، می کنند. و در آخر هم متوجه سوال و منظور متن نمی شوند.
از این رو توصیه ی ما به شما برای درک مطلب زبان انگلیسی این است که زیرکانه عمل کنید. بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. متن را اسکن کنید و به دنبال جواب سوال هایتان باشید. و اطلاعات اضافی را حذف کنید.

7. به حروف ربط جملات توجه کنید.

در زمان خواندن متن روی عباراتی مثل “Therefore”، “As a result” یا “To conclude” دقت بیشتری داشته باشید. جمله ای که بعد از این کلمات و حروف می آید ، معمولا نتیجه گیری کلی از جمله قبلی یا پاراگراف قبلی می باشد. از این رو برای نتیجه گیری های کلی یا نت برداشتن به جملات قبل و بعد از این کلمات دقت ویژه ای داشته باشید. با این کار می توانید نتیجه گیری متن را به خوبی درک کنید.

8. کلید واژه ها را شناسایی کنید.

برای درک مطلب زبان انگلیسی روی کلید واژه ها کار کنید. کلمات و نکات کلیدی متن را بیابید. دور آن ها خط بکشید. بعد از اینکه خواندن کتاب یا مقاله را به اتمام رساندید دوباره به عقب برگردید و این نکات را مرور کنید. با یک مرور کوتاه می توانید مطالب مهم نوشته را دوباره به خاطر بیاورید.

9. در صورتی که کلیدواژه ای را درک نکردید ، در رابطه با معنی آن جستجو کنید.

در بسیاری از کتاب ها در پاورقی در مورد واژه ها ، جملات ، اتفاق ها یا موارد مشابه توضیحات مختصری ارائه می شود . شما می توانید در مورد این کلید واژه ها تحقیق کنید. و متوجه منظور متن شوید.
مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم در آزمون هایی مانند آیلتس جوابگو نیست. این تکنیک ها صرفا برای بهبود درک مطلب زبان انگلیسی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *